صاحبان خودروهای برقی ممکن است دیگر هرگز نگران خالی شدن شارژ باتری ماشین در مسافت‌های طولانی نباشند. این اتفاق ممکن است حداقل در چین دیگر رخ ندهد. هفته گذشته، سازنده چینی باتری CATL اعلام کرد که تولید نسل بعدی باتری‌ای که می‌تواند حداقل هزار کیلومتر مسافت را بدون تمام شدن طی کند، آغاز شده است. این باتری با نام Qilin در سال ۲۰۲۳ تولید می‌شود.

خودروی برقی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از بیزینس اینسایدر، هم‌اکنون، دوربردترین وسیله نقلیه‌ای که در آمریکا در دسترس است، لوسید ایر ۱۶۹۰۰۰ دلاری است که نخستین سدان از یک استارت‌آپ مستقر در کالیفرنیا است. به‌گفته آژانس حفاظت از محیط‌زیست، این خودرو با هر بار شارژ می‌تواند ۸۳۵کیلومتر را طی کند. بهترین خودروی بعدی سدان مدل S تسلا با برد تخمینی ۶۵۱ کیلومتر است. یک وسیله نقلیه الکتریکی که می‌تواند تقریبا هزار کیلومتر یا بیشتر را طی کند، یک گام به جلوی اساسی در فناوری باتری خواهد بود.

کوچک اما پرقدرت

شرکتCATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های EV در جهان و تامین‌کننده تسلا، می‌گوید که Qilin به لطف پیشرفت‌هایی که در زمینه شیمیایی و بسته‌ بندی باتری دارد، چندین تن انرژی را در یک بسته فشرده جمع‌آوری می‌کند. به‌گفته  CATL، باتری دارای چگالی انرژی ۲۵۵وات ساعت بر کیلوگرم است. شرکت CATL می‌گوید، این باتری جدید ۱۳درصد از باتری‌های ۴۶۸۰که تسلا اخیرا برای شاسی بلندهای مدل Y خود استفاده کرده است، قدرتمندتر خواهد بود.

هر وسیله نقلیه‌ای می‌تواند برد فوق‌العاده‌ای داشته باشد اگر به باتری کافی مجهز شده باشد، اما چالش اصلی وزن و اندازه آنهاست. سازنده خودرو باید مطمئن شود که باتری دوربرد، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند یا وزن زیادی ندارد. یکی دیگر از مزایای باتری Qilin به‌گفته CATL شارژ سریع‌تر آن است. این شرکت، اجزای خنک‌کننده مایع را بین سلول‌های باتری قرار داده، تا بسته باتری بتواند سریع‌تر خنک شود؛ بنابراین، تعداد دفعات شارژ فوق‌العاده سریع را بدون گرم شدن بیش از حد تحمل می‌کند. طبق ادعای CATL این باتری فقط در ۱۰ دقیقه از شارژ ۱۰ درصد به ۸۰ درصد می‌رسد که بسیار سریع‌تر از تمام خودروهای برقی حاضر در بازار امروز است. همچنین درصورت فعال بودن قابلیت استارت یا همان تهویه باتری، این زمان کاهش یافته و به ۵دقیقه می‌رسد.

انتظار برای ورود به بازار

اما همه اینها فعلا در حد برآورد است و باید منتظر بمانیم تا نسل بعدی باتری به بازار بیاید تا عملکرد واقعی آن را متوجه شویم. هوزون و لی اتو، ۲ سازنده خودروهای الکتریکی چینی گفته‌اند که از باتری Qilin در خودروهای آینده استفاده خواهند کرد.

جالب است بدانید شرکت باتری‌سازی‌ CATL چین در کارنامه خود با خودروسازان بزرگی مثل فولکس واگن، ب‌ام و،Nio  و تسلا کار کرده و برای خودروهای برقی این شرکت‌ها باتری تولید می‌کند.

متناسب با پیشرفت چشمگیر این شرکت‌ها، باتری‌ساز چینی نیز برای حفظ مشتریان خود قدم در مسیر پیشرفت گذاشته است. آمار و ارقام منتشر شده نیز نشان از نقش پررنگ کمپانی CATL دارد.

البته شرکت CATL یک رقیب بزرگ به نام کمپانی بی‌وای‌دی (BYD) دارد. طبق گزارش‌ها BYD   نیز قرار است به لیست تامین‌کنندگان باتری برای شرکت خودروساز تسلا متعلق به ایلان ماسک بپیوندد. اگر این اتفاق رخ دهد، فشار بیشتری به باتری‌سازی‌ CATL وارد خواهد شد. نوع باتری‌های کمپانی بی‌وای‌دی برای عرضه به تسلا، لیتیوم-آهن-فسفات است و در سال ۲۰۲۰ رونمایی شده است. باتری‌های لیتیوم-آهن-فسفات در مقایسه با باتری‌هایی که دارای سایر ترکیبات هستند، از ایمنی بیشتری برخوردارند.

کد خبر 687145
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha